خرما
DATE

خط فرآوری خرما

خُرما یا رطب گیاهی گرمسیری جزو تیره نخل‌ها است که میوه‌اش خوراکی و دارای هسته‌ای سخت و پوست نازک و طعم شیرین که به شکل خوشه‌ای بزرگ از شاخه آویزان می‌گردد.

پیدایش درختان خرما در جهان به دوره دوم زمین شناسی بر می گردد. اما انسان به ارزش غذایی خرما حدود 6000 سال قبل از میلاد مسیح پی برد. موطن اصلی خرما بین النهرین و جنوب عراق بوده، سپس از این منطقه به نقاط دیگر جهان انتقال یافته است. در آیات قرآن بیش از بیست بار به نخل و میوه آن اشاره شده است که بیانگر اهمیت خرما می باشد.خرما به عنوان یکی از قدیمی ترین میوه های شناخته شده بر روی زمین در نظر گرفته شده است. در حال حاضر، تمام خرماهای مهم، تولید کشورهای جهان اسلام است.

به طور کلی، خرما به عنوان میوه مصرف می شود که به طور عمده توسط مسلمانان، به خصوص در ماه مقدس رمضان و همچنین در مراسم مختلف مذهبی مورد استفاده قرار می گیرد. در قرآن کریم 22 بار نام این میوه ذکر شده است. پیامبر اکرم (ص) به خاطر مزایای فراوانی که این میوه دارد علاقه خاصی به این میوه داشتند. مصرف این میوه در مناطق مسلمان نشین رشد چشم گیری داشته است و ارتباطی عمیق با مسلمانان و سنت های اسلامی در سرتاسر جهان دارد.

فواید خرما بر سلامتی :

فواید خرما غیر قابل شمارش است، زیرا این میوه سرشار از فیبر طبیعی است و بهترین تغذیه برای رشد عضلات ما به شمار می رود. مردم خرما را به روش های گوناگون مصرف می کنند، مثل ترکیب کردن خرما با شیر، ماست و یا نان و کره برای رسیدن به غذای خوشمزه و سالم که این ترکیب برای بزرگسالان و کودکان بسیار مفید است.

طبق نظرسنجی پزشکی جدید، اعلام شده است که خرما برای جلوگیری از سرطان شکم نیز مفید است. مسلمانان با توجه به سنت های خود افطار خود را با خوردن آب و خرما شروع می کنند که این کار به آن ها کمک می کند تا از پرخوری پس از افطار جلوگیری کنند. هنگامی که بدن تمام مواد مغذی را جذب می کند احساس گرسنگی کاملا از بین می رود.

خرما به عنوان یک غذای ایده آل به حساب می آید که باعث می شود تا مواد غذایی به راحتی هضم شوند. پس از استفاده از خرما، این میوه مقداری انرژی مضاعف را برای بدن فرد خسته تامین می کند. انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند که مصرف 20 تا 35 گرم فیبر غذایی که توسط خرما تامین شود، در روز لازم است. گفته شده است که مصرف یک خرما در روز به شما کمک خواهد کرد که چشمان سالم خود را برای یک عمر حفظ کنید. انواع خرما همچنین در از بین بردن مشکلات شب کوری موثر هستند.

خرما برای مصارف مختلف در نقاط مختلف جهان مورد استفاده قرار می گیرد. خرما به دلیل طعم و مزه شیرینی که دارد جزو مغذی ترین میوه ها به حساب می رود.

 فرآوری خرما

خرما علاوه بر سرشار بودن از مواد قندی حاوی مواد دیگری مانند پروتئین، چربی، پکتین و مواد سلولزی و معدنی و… می باشد. خرما دارای رطوبت بیش از 20 درصد می باشد و در شرایط گرم و مرطوب در معرض حملات میکروبی به ویژه مخمرها و کپک ها قرار   می گیرد. PH خرما حدود 5/6-2/6 می باشدکه مناسب فعالیت این میکروارگانیسم هامی باشد. خرما محصول با ارزش و بومی کشور ما است و از لحاظ میزان تولید مقام اول جهان را داراست. در حالی که وضعیت صادرات خرما و صنایع تبدیلی آن قابل تعریف نمی باشد.با داشتن مشکلات و محدودیت هایی که برای فرآوری خرما همواره پیش روی تولید کنندگان آن قرار دارد، اما باز هم تاسیس کارخانه و خط فرآوری خرما یک فرصت طلایی است که نمی توان به راحتی از آن صرف نظر کرد.

این فرصت مربوط به فرآوری خرما با دید وسیع تر افزایش سهم بازار محلی و بین المللی در بازارهای جهانی است.

مراحل مختلف در خط تولید خرما

فرآیند فرآوری خرما به صورت خلاصه طی عملیات زیر انجام می شود:

·         1: دریافت بار

خرما خریداری شده به کارخانه انتقال پیدا می کند و توسط کارکنان مجموعه دریافت می شود که این کار با ذکر تاریخ و زمان تحویل بار توسط کارمند مربوطه انجام می شود.

·          2 : وزن گیری

یکی از مراحلی که در خط تولید خرما وجود دارد مرحله وزن گیری است. خرماها به بخشی به عنوان بخش وزن گیری می روند تا فرایند توزین روی آن ها انجام گیرد.

·          3 : گند زدایی با گاز

گند زدایی اولین گام خواهد بود و ممکن است ده روز قبل از فرآوری خرما، این عملیات طول بکشد. این عملیات می تواند سبب جلوگیری از آلوده شدن خرما شود.

·         4 : ارزیابی یا اندازه گیری

در این مرحله، خرماها  با توجه به فرمول ارائه شده، دسته بندی می شوند. به طور کلی خرماها به شش دسته کلی تقسیم می شوند.این عمل به وسیله نوار نقاله صورت می گیرد.

·          5 : شستشو و خشک کردن

خرماها در یک شستشو دهنده دوار، شستشو داده می شوند و سپس به وسیله هوای گرم در یک محیط بهداشتی، خشک می شوند.

·           6 : تشخیص فلزات

این فرآیند نیز به طور همزمان با فرآیند درجه بندی یا مرتب سازی انجام می شود. این فرآیند باید انجام شود تا هر قطعه فلزی که ممکن است در هر صورت وارد فرآیند خرماها شده باشد را از بین برد.

·          7 : وزن گیری نهایی و بسته بندی

در این مرحله، خرماهای تمیز و درجه بندی شده با توجه به الزامات ارائه شده، وزن گیری و سپس بسته بندی می شوند. به طور کلی، این بسته بندی ها می توانند به صورت 5 کیلوگرم، 10 کیلوگرم، 20 کیلوگرم یا 25 کیلوگرم  و با توجه به شرایط محلی یا بین المللی انجام شوند.

·          8 : بررسی کیفیت محصول

بررسی های کیفی مورد نیاز در هر مرحله از فرآیند خط فرآوری خرما انجام می شود و نمونه های تصادفی برای بررسی تمیز بودن، طبقه بندی یا اندازه گیری درست و غیره مورد آزمایش قرار می گیرند.

·         ماشین آلات  خط فرآوری خرما

در خط تولید خرما از دستگاه های زیر در تولید و فرآوری خرما استفاده می شود:

·         دستگاه چیدن خرما بر روی نوار نقاله:

در این قسمت خرما بر روی نوار نقاله پهن می شود و خرماها از ضایعات موجود جدا می شوند.

·         دستگاه شستشو:

در این قسمت نیز خرماها شستشو شده و برای ورود به مرحله بعد آماده می شوند.

·         دستگاه هسته گیر:

در بعضی از فرآیند های فرآوری خرما نیاز است تا هسته ی خرما از آن جدا شود که این کار به وسیله این دستگاه انجام می شود.

·         دستگاه بسته بندی:

در این قسمت همانطور که در مراحل اجرا به آن اشاره کردیم، خرماها وزن گیری شده و توسط دستگاه ها وزن گیری نهایی می شوند.

·         دستگاه تاریخ زنی:

با استفاده از این دستگاه تاریخ تولید، انقضاء و قیمت محصول بر روی بسته بندی های ارائه شده درج می شود.

·         دستگاه تزریق گاز:

در بسته های خرما گاز ازت تزریق می گردد تا کیفیت محصول خرما افزایش یابد.

به صورت کلی ماشین آلات خط فرآوری خرما به شرح زیر می باشند:

  • دستگاه شسشوی خرما
  • دستگاه میز بازرسی اولیه خرما
  • دستگاه برس خرما
  • دستگاه روغن زن خرما
  • دستگاه خشک کن خرما
  • دستگاه سورت خرما
  • دستگاه نخاله گیر خرما
  • نوار حوله خرما
  • دستگاه خمیر خرما
  • دستگاه شیار زن خرما
  • دستگاه بالابر بسته بندی توزین دار خرما
  • دستگاه بسته بندی خرما دو یا چهار توزین – دستگاه بسته بندی کارتون پرکن خرما
  • دستگاه تاریخ زن حرارتی
  • دستگاه تزریق گاز ازت
  • دستگاه فرم پاکت زن
  • دستگاه نوار نقاله جلو بسته بندی خط بسته بندی خرما

Review Overview

User Rating: 3.01 ( 2 votes)

Views: 415

About Fooda

وبسایت فودا، ﮐﺎﻣﻠﺘﺮﯾﻦ ﻣﺮﺟﻊ ﺩﺍﻧﻠﻮﺩ ﺭﺍﯾﮕﺎﻥ ﮔﺰﺍﺭﺷﮑﺎﺭ ﺁﺯﻣﺎﯾﺸﮕﺎﻩ و تهیه ﮔﺰﺍﺭﺵ ﮐﺎﺭﺁﻣﻮﺯﯼ، پروژه اصول طراحی ، گزارش عملیات صنایع غذایی ، ﻣﻘﺎﻟﻪ، ﺳﻤﯿﻨﺎﺭ، کاربینی ، ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﯾﺎﻥ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﻏﺬﺍﯾﯽ foodvar@yahoo.com ﺑﺎ ﺗﺸﮑﺮ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺳﺎﯾﺖ

Check Also

روغن زیتون

فرآيند توليد روغن زيتون

روغن با روش هاي مختلف که عمدتا فيزيکي است از زيتون استخراج و باقيمانده اي به جا مي ماند که  تا 8 درصد روغن داشته و توسط حلال که معمولا هگزان است روغن کشي و روغن حاصل، روغن تفاله ناميده مي شود

One comment

  1. بسیار مطلب خوب بود. ممنون از مطلب بسیار خوبی که منتشر کردید. موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *