تلاش این مرد خستگی ناپذیر آذری زبان برای دریافت بیش از ۱۰۰ لوح تقدیر در صنعت شیرینی و شکلات چیزی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت. تندیس پسشکسوت صنعتی از وزارت صنایع و معادن، کسب گواهی های متعدد برترین تولید کننده و صادر کننده طی چندین سال متوالی، اخذ لوح تقدیر صنعت سبز، کسب علامت استاندارد ایران و پروانه ساخت از وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی همچنین گواهی نامه های بین المللی ایزو تنها تعدادی از آنها را تشکیل می دهد.
حال عرصه جدیدی از زندگی کاری این کارآفرین صنعت شیرینی و شکلات کشور رقم خورده است. برگی جدید از کتاب فعالیت وی که با تاسیس « شرکت صنعتی داداش برادر مهندس بیوک » غنای بیشتری یافته است. پرویز بیوک در این باره می گوید : «بقا و توسعه مجموعه پدری که با توجه به توسعه و گسترش روزآفرین آن ایجاد دو شرکت مستقل را ضروری می ساخت از یک سو و همچنین وجود تفکرات مدیریتی و رفع موانع سلیقه ای در توسعه شرکت، من را بر آن داشت تا با تفکیک مجموعه تولیدی پدری – که در سال ۱۳۲۴ از سوی پدر و عمویمان تاسیس شد – به دو واحد در سال ۸۸، شرایط را برای مدیریت خود و برادرم (رسول بیوک) به صورت دو مدیریت مستقل (به جای دو مدیریت همزمان) فراهم سازم تا با اتخاذ این راهکار، زمینه رشد واحد تولیدی ام بیش از گذشته امکانپذیر گردد.»
از این صنعتتگر می پرسم، آیا این تفکیک تاثیر نامطلوبی برروی روند تولید محصولات شیرینی و شکلات شرکت متبوعش نگذاشته است که با این پاسخ از سوی پرویز بیوک مواجه می شویم : «خیر. اکثر فروشندگان عمده و خرده من را به نام می شناسند و دوباره همه چیز به حالت طبیعی پیش از تفکیک بازگشته است. همه ما فکر می کنیم این تفکیک به جا بوده است. به عبارت دیگر لازم بود مدیریت منسجم و شرکت از حالت دو مدیریتی خارج و هر واحد دارای مدیریت ثابتی گردد.»
حال شرکت صنعتی داداش برادر مهندس بیوک با ۸۰ هزار متر زمین ۴۳۷۰۰ متر بنا، ۲۷۰۰ نفر پرسنل و ۱۵ مرکز پخش (تعداد این مراکز بعد از تفکیک ۶ تا بود) با ۸۷۰ نفر فعال در عرصه فروش و توزیع همچنین ارتقا قابل توجه پخش مویرگی می رود تا نقش مهم در ارتقا صنعت شیرینی و شکلات کشور ایفا نماید. مهندس بیوک از تنوع قابل توجه محصولات شرکت متبوعش سخن می گوید که محصولات جدید خود را هر دو هفته یکبار به بازار عرضه می نماید و با اتخاذ سیاست های جدید، ورود به عرصه های جدید شیرینی و شکلات را در دستور کار دارد.
با توجه به این که توسعه برند و برند سازی یکی از اهداف اصلی صنعتگران موفق عرصه شیرینی و شکلات است از وی درباره اقدامات انجام شده و دردست اجرای شرکت صنعتی داداش برادر به منظور توسعه برند این واحد تولیدی می پرسیم. وی در این باره می گوید: « در گذشته برند عبارت بوده است از اسم و پکیج و تنها این دو مقوله به نام برند شناخته می شد، این در حالی است که امروزه موارد دیگری همچون اسم، پکیجینگ، فروش، پخش، وصول و خدمات پس از فروش را نیز دربرمی گیرد. دراین راستا شرکت های بزرگ برای جلوگیری از آسیب های احتمالی، بهره گیری از چند برند را در دستور کار دارند تا در صورت صدمه دیدن اعتبار یک برند محصولات دیگر دچار مشکل نشوند. در این راستا شرکت صنعتی داداش برادر مهندس بیوک بهره گیری از ۴ برند را در دستور کار دارد که شونیز، توفیس، ملیکا و رامتین آنها را تشکیل می دهند که برخی از آنها از شهرت و جایگاه بسیار مناسبی نزد مصرف کننده برخوردارند.
صیانت از نیروی کار نیز از مواردی است که این کارآفرین تا حد زیادی به آن پایبند است تا آنجا که برخی از دست اندرکاران این صنعت معتقدند با آغاز مسئولیت جدید مهندس بیوک در کسوت مدیریت شرکت صنعتی داداش برادر مهندس بیوک، دوره جدیدی از فعالیت صنعتی وی در جهت صیانت از نیروی کار آغاز می شود تا گامی در جهت اشتغال زایی، رفع بی کاری و همچنین افزایش تولید سرانه خالص ملی برداشته شود. وی در طول سال های حضور در صنعت بارها با فعالیت مستمر تولیدی و برنامه ریزی برای توسعه این واحد تولیدی توانسته است گامهای مهمی در عرصه صنایع غذا بردارد و بسترهای مناسب کاری جدیدی ایجاد نماید. همه تلاش ها در کنار توجه به مطالبات کارگران و پاسخگویی به خواسته های آنان همچنین ارتباط سارنده با نهادهای کارگری از جمله خانه کارگر جمهوری اسلامی سبب شده تا مدیریت و تعامل این واحد تولیدی با جامعه کارگری به یک الگو تبدیل شود. به ویژه در زمان تفکیک واحد تولیدی داداش برادر به دو شرکت مجزا با سعه صدر بدون آنکه کارگران خود را به بیمه بیکاری معرفی نماید همه حقوق آنها را با وجود عدم تولید چندین ماه ( به دلیل پروسه تفکیک ) پرداخت کرد که به همین دلیل مورد تشویق اعضاب شورای سیاستگذاری و برنامه ریزی کارگر استان به منظور پاسداشت این همکاری قرار گرفت و در نخستین همایش تجلیل از نخبگان، فعالان و همراهان جامعه کار تولید و صنعت از وی تجلیل شد.
شنیدن برنامه های توسعه ای شرکت تحت مدیریت پرویز بیوک نیز خالی از لطف نیست. وی در این باره می گوید :«همانگونه که تاکنون شرکت در صنعت شیرینی و شکلات پیشرو بوده است به دنبال آن هستیم که زمینه تولید شیرینی و شکلات را با روش همگانی کردن شکلات فراهم سازیم. این روش با هدف استفاده همه اقشار جامعه (حتی افراد کم درآمد) صورت می گیرد تا بتوانند از شکلات به عنوان یک محصول انرژی زا، بهره ببرند. نباید از نظر دور داشت که این ماده با کیفیت، تنقل نیست و برای سلامتی انسان ضروری است. تلاش داریم تا تولیدات شیرینی و شکلات شرکت را به گونه ای تولید و بسته بندی کنیم که برای همه اقشار کشور قابل استفاده باشد.» نباید از نظر دور داشت که بستر سازی فرهنگی برای استفاده از شکلات نیز در دستور کار شرکت صنعتی داداش برادر مهندس بیوک قرار دارد. همچنین ارتقای کیفیت محصولات شرکت، بروز آوری فناوری، شناخت و برقراری ارتباط با مصرف کنندگان از همه اقشار نیز در دستور کار مدیریت این شرکت قرار دارد.
این صنعتگر صنعت شیرین کشور استفاده از جدیدترین فناوری های روز دنیا در زمینه تولید شیرینی و شکلات را در زمره برنامه های کاری شرکت متبوعش دانسته و معتقد است، دو فرزندش که تحصیلات خود را در دانشگاه های کانادا به اتمام رساندند دو بازوی اجرایی برای ارتقای دانش فنی تولید شکلات در کارخانه پدر هستند.
وی همچنین ورود به حوزه های جدید را نیز از وظایف خود دانسته و می گوید: «ورود به حوزه هایی که تنقلات را به غذا تبدیل نماید در دستور کار ما قرار دارد به این مفهوم که در آینده نزدیک محصولاتی را به بازار ارائه می دهیم که به عنوان غذا (Food) مطرح شود نه صرف تنقلات . نمونه اول در این زمینه تولید شکلات و آبنبات خاصی است که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تا دو ماه آینده به بازار عرضه می شود. وی همچنین معتقد است، مهم نیست برند این محصول چه نامی به خود خواهد گرفت بلکه مهم آن است که این محصول در یک شرکت تولید کننده بزرگ تولید می شود که با توجه به سابقه زیادی که دارد تولیدات آن این امکان را دارد که در آینده به یک برند تبدیل شود.»
وی معتقد است که سهم ۴۵ درصدی از بازار ایران را در محصولات شکری به خود اختصاص داده است سرمایه گذاری قابل توجهی برای ارتقا و توسعه شرکت متبوعش انجام داده، میزانی که ظرفیت رسمی تولید کارخانه اش را در مقایسه با گذشته (قبل از تفکیک) تا ۶۰ درصد افزایش داده است.
صادرات به عنوان بخش دیگری از برنامه های توسعه ای شرکت صنعتی داداش برادر از اهمیت به سزایی برخوردار است تا جائیکه وی صادرات محصولاتش به کشورهای اروپا و امریکا- که به قول وی از بازار بزرگی برخوردارند- در اولویت سیاست های صادراتی خود می داند. در این راستا مهندس بیوک شرکتی را در کانادا به ثبت رسانده تا امکان پخش و توزیع محصولاتش را تحقق بخشد. وی بازارهای امریکای شمالی و مرکزی را برای صدور محصولات شیرینی و شکلات مناسب دانسته و ابراز امیدواری می کند تا بتواند سالانه بیش از ۱۰۰۰ کانتینر از محصولات خود را به این مناطق صادر نماید. البته بازار کشورهای همجوار مانند عراق و پاکستان نیز در برنامه کاری این پیشکسوت قرار دارد که ارتقای آن در دستور کار این شرکت قرار دارد.
این کارآفرین همچنین موفقیت خود را تا حد زیادی به دلیل داشتن مدیران پاک، صدیق و با تجربه دانست که فرصت رسیدن به شکوفایی را برای شرکت صنعتی داداش برادر مهندس بیوک در زمان کوتاهی فراهم ساختند.
در نهایت باید گفت، دست اندر کاران انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات ایران نیز تاسیس شرکت صنعتی داداش برادر مهندس بیوک را به فال نیک گرفته و خرسندند تا به جای یک واحد تولیدی در حال حاضر دو شرکت بزرگ تولید کننده محصولات شیرین و شکلات به جرگه تولیدکنندگان این صنعت شیرین پیوسته است.
Review Overview
بازدیدها: 50