آدامس

فرآیند تولید آدامس

آدامس فرآورده ای است جویدنی که ماده اصلی آن صمغ پایه مصنوعی و یا صمغ طبیعی است و بر اساس نوع آن سایر مواد از جمله شکر و گلوگز مایع و یا شیرین کننده ها و مواد افزودنی مجاز ، تحت شرایط بهداشتی به نسبت های مشخص ، به آن افزوده می شود. بسته به نوع صمغ پایه مصرفی ، آدامس به انواع جویدنی Chewing gum و بادکنکی  Bubble gumدسته بندی می شود، که وجه تمایز در قابلیت باد شدن نوع بادکنکی است.  همچنین هر یک از انواع آدامس می تواند به صورت مغزدار یا پوشش دار نیز تولید شود.
صمغ پایه مصنوعی
صمغ پایه عمدتاٌ پلی مری است که به آن موادی مانند پر کننده ها Texturizers ،نرم کننده هاSoftners ، امولسیفایرها ،آنتی اکسیدان ها و مواد ضد چسپندگی Anti tacking agent به دندان افزوده می شود. میزان مواد پر کننده صمغ پایه شامل کربنات کلسیم ،کربنات منیزیم و یا سیلیکات منیزیم (تالک 3)، نباید در انواع جویدنی، بیشتر از 25 در صد و در انواع بادکنکی، بیشتر از 38 درصد وزن کل صمغ باشد.
http://skinnychef.com/wp-content/uploads/misc/assortedgum.jpg
صمغ طبیعی
صمغ طبیعی (سقز) اولئورزینی است که از تنه درخت استحصال ، وسپس ،فرآوری می شود که در ایران از درختی به نام بنه (ون) از خانواده پسته وحشی Pistacia atlantica بدست می آید.میزان کربنات کلسیم در صمغ طبیعی (سقز) نباید بیشتر از یک در صد وزن کل آن باشد.
پوشش آدامس
لایهً نازک ،براق وشکننده ای است که می توان انواع آدامس را با آن پوشش داد این پوشش معمولا از شربت شکر یا شیرین کننده ها ،رنگها و طعم دهنده های مجاز ، تغلیظ کننده ها وبراق کننده ها تشکیل می شود.
شکر
همان شکر سفید یا ساکارز
گلوکزمایع

شیرین کننده ها و حجم دهنده های مجاز خوراکی
شیرین کننده ها و حجم دهنده های مورد استفاده برای تولید آدامس عبارتند از :
 ایزومالت ، سوربیتول ، مانیتول، مالتیتول ، زایلیتول ، لاکتیتول ، ، استویا ، مالتو دکسترین ها ، پلی دکستروز ها ، فروکتو الیگوساکارید ها ، که میزان مصرف آنها با درنظر گرفتن عملیات خوب ساخت 1 می باشد. طبق استاندارد اتحادیه اروپا حد مجاز برخی ازشیرین کننده ها به شرح زیر است :
1 آسه سولفام پتاسیم ، حداکثر 2000 میلی گرم در کیلو گرم
2 آسپارتام ، 5500 میلی گرم در کیلوگرم
3 سوکرالوز، 3000 میلی گرم در کیلو گرم
4 نمک آسپارتام- آسه سولفام، 2000 میلی گرم در کیلو گرم بر حسب آسه سولفام پتاسیم
اسانس های مجاز خوراکی
رنگهای مجاز خوراکی
اسیدهای آلی مجازخوراکی
اسید سیتریک
اسید مالیک
اسید تارتاریک
اسید استیک
اسیدلاکتیک
اسیداسکوربیک
اسید فوماریک
اسیدآلجینیک
اسیدگلوکونیک
تغلیظ کننده های مجازخوراکی
1صمغ های مجاز خوراکی
2
ژلاتین
3
پکتین
4
سدیم کربوکسی متیل سلولز
5
صمغ عربی
نرم کننده های مجاز خوراکی
1 سوربیتول
2
لسیتین
3
روغن هاو چربیهای خوراکی خوراکی مایع
4
گلیسرین
آنتی اکسیدان های مجاز خوراکی
نشاسته خوراکی
براق کننده های مجاز خوراکی
موم کار نوبا
موم زنبور عسل
کاندلیلا
موم میکروکریستالین
پودر دکستروز
http://www.testbig.com/sites/default/files/imagecache/essay_images/The%20diagram%20below%20shows%20How%20chewing%20gum%20is%20made_0.png
ماشین آلات مورد نیاز
1- میکسر
2- اکسترودر
3- فرم دهی
4- داژه
5-  سورتینگ
1-  میکسر : جهت مخلوط کردن شکر بین آدامس ، اسانس و گلوکز با یکدیگر استفاده می شود این میکسر دو جداره تمام استیل از نوعZ  می باشد همراه با ژاکت آب گرم دارای 2 محور که در خلاف یکدیگر با دورهای مختلف حرکت می کنند.
 2- اکسترودر : جهت تزریق مواد مخلوط شده توسط میکسر به دستگاه فرم دهی طراحی شده است که به کمک 2عدد ماردون پر قدرت این عمل انجام می گردد و برای سهولت و بازده بالاتر دستگاه، قسمت خروجی آن دارای المنت می باشد و عرض کار 35 سانتی متر در نظر گرفته شده است .
3- فرم دهی : مواد خروجی از اکسترودر وارد دستگاه فرم دهی می شود این دستگاه دارای 5 جفت غلطک می باشد که ضخامت آن قابل تنظیم است 3 غلطک ابتدای وظیفه تنظیم ضخامت را دارند و غلطک های انتهایی وظیفه برش و شکل دهی روی محصول را به عهد دارند که هر کدام توسط الکتروگیربکس مجزایی حرکت می کند و سرعت آنها به تنهایی قابل تنظیم است .
4- دستگاه دراژه : پس از انجام عمل فرم دهی ، آدامس بصورت ورقه ای می باشد برای جدا شدن و لعاب دهی و براق کردن وارد دستگاه دراژه می شود این دستگاه بصورت چرخشی عمل کرده دارای دیگ استیل یا مسی ( با توجه به نیاز مشتری ) می باشد که بوسیله موتورگیربکس مجزا و بسیار کار آمد این عمل انجام می گیرد .
5-  سورتینگ : پس از عمل دراژه امکان چسبیده شدن یا خرد شدن برخی از آدامس های تولیدی وجود دارد جهت جلوگیری از تاخیر در دستگاه بسته بندی و کیفیت محصول بوسیله دستگاه سورتینگ موارد ذکر شده از محصول اصلی خارج می گردد .
مواد تشكيل دهنده آدامس
انواع مختلفي از آدامس ها وجود دارد. شامل : آدامس جويدني ، آدامس بادكنكي و آدامس متفرقه. مانند آدامس جرقه اي، آدامسي كه در وسط آبنبات وجود دارد يا آدامسي كه در وسط آن شيره طعم دار وجود دارد. مانند آدامس اوليپس.                  
تركيبات اصلي و اوليه آدامس شامل چهار مورد است :
1. Base آدامس 2. شكر 3. اسانس 4. جلا دهنده
براي توليد آدامس در قدم اول بايد از Base شروع كرد Base. آدامس ماده اي سفت و سفيد رنگ است كه داراي تركيبات مختلفي مي باشد. بيس هايي كه از كشورهاي خارجي وارد مي شود، بايد توسط مسئولين كنترل كيفي آزمايشگاه تست شده و تاييد مي گردد و وارد خط توليد مي گردد Base.  داراي اشكال مختلفي مي باشد.
1- Base هاي ورقه اي و ضخيم كه به علت راحت تر بودن استفاده از آن در توليد دستي استفاده مي شود.
2- Base
هاي فيتيله اي شكل .
3- Base
هايي كه به شكل نخودچي و دايره اي شكل است كه به علت راحت تر بودن توزين و استفاده در صنعت مكانيزه از آن استفاده مي شود.
Base  تركيبي است از مواد آلي . يعني تركيبات رزيني . صمغ ( سقز ( chickel / موادمعدني ، كه در ايران فقط از كربنات كلسيم استفاده مي شود و در كشورهاي خارجي از پودر كالك استفاده مي شود / و مواد حجم دهنده آدامس يا Filler مخلوط بالا را در دماي بالا 70_60 درجه حرارت داده داخل ميكسر مي ريزند سپس در قالب مي ريزند تا سرد شود. در اين حالت Base آماده مصرف مي شود. درجه حرارت ميكسر بايد تنظيم شود. اگر Base بيشتر از آن حرارت ببيند خراب شده و اگر كمتر باشد، آب نمي شود.
سپس Base آماده شده ، شكر اسانس و گلوكز را با يكديگر مخلوط مي كنيم. گلوكز استفاده شده باعث نرم كردن آدامس مي شود. براي شيرين كردن آدامس شكر حتما بايد به صورت پودر در بيايد. در غير اين صورت بلورهاي شكر در حين جويدن آدامس ايجاد مشكل خواهد كرد.
مخلوط فوق را 10 تا 15 دقيقه هم مي زنيم و درون دستگاهي به نامExtuder مي ريزيم.  اين دستگاه شبيه به چرخ گوشت است. مخلوط از خروجي دستگاه خارج شده و توسط 4 غلطك ضخامت آن تنظيم مي شود. براي آدامس هاي معمولي ضخامت بيشتر و براي آدامس Stick يا تخت ، خمير كاملا نازك مي شود. اين دستگاه مجهز به فلزياب نيز هست. در صورتي كه دستگاه در حين عبور خمير از اين قسمت تشخيص وجود فلز را بدهد، دستگاه از كار افتاده و كارگر آن قسمت از خمير را بريده و از خط خارج مي كند.
خمير آدامس در ادامه توسط تيغه ، برش هاي افقي و عمودي مي خورد و قطعه قطعه تقسيم مي شود. سپس تركيب ورقه اي حاصل را داخل صفحات چوبي قرار مي دهند تا آنها را انتقال دهند. بعد آنها را درون يخچال هايي با درجه حرارت زير 15 درجه به مدت 15- 10 ساعت بسته به شرايط محيطي قرار مي دهند تا سفت شود در اين قسمت مرحله اول به پايان مي رسد.
در مرحله دوم قطعات آماده شده را درون ديگهاي دراژه مي ريزند. اين ديگها ظرف هاي بزرگ چرخاني است كه توسط يك لوله بزرگ ، جريان هوا به درون آن دميده مي شود. علاوه بر آن داخل اين ديگها توپ هاي پلاستيكي به اندازه توپ تنيس مي اندازند كه در حين چرخيدن ظرف ،‌ به آدامس ضربه وارد كرده و آنها را از يكديگر جدا كند تا در حين ريختن شربت بر روي آن آدامس ها به يكديگر نچسبد. بعد از جدا سازي تكه هاي آدامس آن را دوباره به سردخانه انتقال مي دهند. براي درست كردن تركيب براق روي آدامس ابتدا آب را به جوش مي آورند و سپس تا حد اشباع شكر را به آن اضافه مي كنند تا قوام پيدا كند. در اين مرحله مهم نيست كه شكر را به صورت پودر در آوريم . چون در آب حل شده و مشكلي ايجاد نمي كند.  براي قوام بيشتر به آن پودر CMC) Carboccy Metilen Celulose )  اضافه مي كنيم. اين ماده پودر سفيد رنگي است كه آن را داخل آب جوش مي ريزند تا به شكل ژله در بيايد. سپس آن را به شربت فوق اضافه مي كنند تا شربت غليظ شود. اين ماده همچنين باعث مي شود تا رطوبت درون آدامس حفظ شود. داخل آدامس به تناوب اسانس و CMC مي ريزند تا شربت آماده شود.
بعد از آماده شدن دراژه ها و سرد شدن آدامس بدون جلا و سفيد رنگ است. لذا در هنگام بسته بندي به كاغذ مي چسبد. لذا جلا دهنده استفاده مي كنند. Glasing agent يا جلا دهنده كه به آن پودر كارنوباواكس نيز مي گويند، پودر زرد رنگي است كه براي اين كار استفاده مي كنند. براي سفيد شدن آدامس نيز در آن از دي اكسيد تيتانيوم استفاده مي شود. بعد از آماده شدن آدامس و جلا دادن ، آن را الك مي كنند تا تكه هاي شكسته جدا شده و براي بسته بندي آماده شود.   
تفاوت آدامس بادكنكي و آدامس هاي معمولي
آدامس بادكنكي يه صورت دراژه در نمي آ‌يد و قالب آن متفاوت است. به علت الاستيسيته بيشتر، آدامس حاي مواد آلي ( صمغ ) بيشتري است. همچنين به آن نرم كننده ديگري نيز مي زنند. يعني گلوكز به تنهايي نمي تواند تا اين اندازه آدامس را نرم كند. در نتيجه به آن سوربيتول و گليسيرين اضافه مي كنند. در آدامس هاي دراژه اسانس و شكر را در دو مرحله اضافه مي كنند. يعني آن را هم به Base اضافه مي كنند هم به پوشش روي آدامس .
ولي براي آدامس بادكنكي فقط در يك مرحله از اسانس و شيرين كننده استفاده مي شود. همچنين به علت نرم بودن زياد خمير، نمي توان آن را توسط غلطك نازك كرد. بلكه آن را درون اكستوتد ريخته و به صورت نوار 50- 40 متري در مي آورند. سپس آن را برش مي زنند و بسته بندي مي كنند.
براي آدامس استيك يا آدامس تخت نيز از همان نرم كننده آدامس بادكنكي استفاده مي كنند تا آدامس كه بسيار نازك است خورد نشود. سپس توسط غلطك بسيار نازك مي شود و برش هاي عمودي مي خورد ( بر خلاف آدامس دراژه )‌ سپس آدامس را به سردخانه انتقال مي دهند و بعد از سرد شدن آن را به صورت طولي تا كرده و با دست جدا مي كنند تا براي بسته بندي آماده شود.
دراژه هاي آماده شده و آدامس هاي استيك درون دستگاهي قرار مي گيرند و بخش هاي شكسته و يا چسبيده به هم آن از يكديگر جدا مي شوند. سپس آن ها درون دستگاه بسته بندي قرار مي دهند. اين دستگاه مي تواند دراژه ها را به صورت بسته هاي 6 تايي در آورد. بعد از آماده شدن ، بسته هاي 6 تايي درون بسته هاي مقوايي قرار گرفته و سلفون به دور آنها كشيده مي شود.
بعد ا ز سلفون كشي نيز آنها را به صورت چند تايي درون كارتن قرار داده و توسط دستگاه كارتن چسب كن خودكار ، كارتن ها را بسته بندي مي شود
Relax : اين آدامس توسط ايزومالت، سوربيتول، زايليتول، مانيتول و آسپارتام شيرين شده است.
Dirol : اين آدامس 32 درصد سوربيتول، 24 درصد مانيتول، 4 درصد زايليتول و مقداري هم آسپارتام دارد.
Orbit : اين آدامس داراي مانيتول، سوربيتول و آسپارتام است.
Extra : اين آدامس داراي مانيتول و سوربيتول است.
منبع : کتاب تکنولوژی صنعت آدامس مهندس مقصودی
گردآورنده : مهندس محسن طاهرسلطانی

Review Overview

User Rating: 4.8 ( 1 votes)

Views: 50

About Fooda

وبسایت فودا، ﮐﺎﻣﻠﺘﺮﯾﻦ ﻣﺮﺟﻊ ﺩﺍﻧﻠﻮﺩ ﺭﺍﯾﮕﺎﻥ ﮔﺰﺍﺭﺷﮑﺎﺭ ﺁﺯﻣﺎﯾﺸﮕﺎﻩ و تهیه ﮔﺰﺍﺭﺵ ﮐﺎﺭﺁﻣﻮﺯﯼ، پروژه اصول طراحی ، گزارش عملیات صنایع غذایی ، ﻣﻘﺎﻟﻪ، ﺳﻤﯿﻨﺎﺭ، کاربینی ، ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﯾﺎﻥ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﻏﺬﺍﯾﯽ foodvar@yahoo.com ﺑﺎ ﺗﺸﮑﺮ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺳﺎﯾﺖ

Check Also

روغن زیتون

فرآيند توليد روغن زيتون

روغن با روش هاي مختلف که عمدتا فيزيکي است از زيتون استخراج و باقيمانده اي به جا مي ماند که  تا 8 درصد روغن داشته و توسط حلال که معمولا هگزان است روغن کشي و روغن حاصل، روغن تفاله ناميده مي شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *