خانه / مقالات / غلات صبحانه
غلات صبحانه
غلات صبحانه

غلات صبحانه

غلات صبحانه (Breakfast cereal) به غذایی گفته می‌شود که معمولاً در وعدهٔ غذایی صبحانه همراه با شیر یا ماست به صورت سرد خورده می‌شوند و به صورت ترکیب‌های متفاوتی ارائه می‌گردند و گاهی با میوه‌های خشک یا دانه‌های روغنی یا ترکیب چند غله یا شکلات و ترکیبات غذایی دیگر ارائه می‌گردد. برگه ذرت یکی از متداول‌ترین نوع از غلات صبحانه است که به صورت ترکیبی با دیگر غلات یا ترکیب با تکه‌های میوه نیز ارائه می‌گردد.

صنعت تولید غلات صبحانه در قرن ۱۹ در آمریکا آغاز گردید و باعث ایجاد تغییر در رژیم غذایی مردم آمریکا شد. در حدود ۱۵۰ سال قبل، بیشتر آمریکایی‌ها به روش انگلیسی صبحانه می‌خوردند یعنی صبحانه ای شامل مقدار زیادی گوشت و میزان کمی مواد فیبردار که نتیجه آن شیوع بیماری‌های معده در آمریکا بود.

دکتر جیمز جکسون برای اولین بار غلات صبحانه را در سال ۱۸۶۳ تولید کرد و آن را گرانولا نامید و پس از آن دکتر جان هاروی کلاگ در سال ۱۸۸۹ برای اولین بار غلات صبحانه را به شیوه‌ی صنعتی تولید کرد. امروزه در دنیا در حدود ۲۷۵ نوع مختلف از این محصولات و برای گروه های سنی مختلف تولید می‌شوند.

غلات صبحانه از فرآوری دانه های کامل و یا پرک شده غلات شامل گندم، جو، برنج، یولاف و ذرت تهیه می‌شود و با افزودن میوه‌های خشک، مغزها، شکلات تکه شده و مواد شیرین‌کننده‌ای چون عصاره مالت، شکر سفید، شکر قهوه‌ای، شربت ذرت یا عسل آن را به انواع غلات فیبردار، مغزدار، شکلاتی، بدون مغز و کم شیرین (رژیمی) را با اضافه کردن شیر، آب‌میوه، میوه و گاهی کمی شکر، بدون نیاز به آماده سازی بعدی، به عنوان صبحانه یا میان وعده مصرف کرد.

این تولیدات که به صبحانه‌های آماده نیز معروف هستند به خاطر دارا بودن دانه‌های غلات، کربوهیدرات‌های ساده و پیچیده، فیبرها، آنتی اکسیدان‌ های طبیعی مانند ویتامین ای، چربی‌های غیر اشباع گیاهی، ویتامین‌ها و مواد معدنی، ارزش تغذیه‌ای قابل توجهی را دارا هستند.

امروزه غلات صبحانه به دو شکل پولکی و دانه کامل حجیم شده تولید می‌شود. غلات را آرد و تبدیل به خمیر می‌کنند. خمیر را فرم داده و در نهایت حرارت می‌دهند، اما باید بدانید غلات پولکی در مقایسه با دانه کامل حاوی سبوس و ریزمغذی‌های کمتری است و حرارت پخت به میزان بیشتری موجب تخریب ترکیبات و همچنین پروتئین آن می‌شود.

غلات صبحانه را به 4 گروه عمده تقسیم می کنند :

1- کورن‌فلکس (پرک تهیه شده از ذرت ):

کورن فلکس به انواعی از غلات صبحانه گفته میشود که برگه‌های برشته شده و پولکی ذرت، ماده‌ی اصلی تشکیل دهنده‌ی آن باشد . معمولا جهت تنوع در مزه این نوع غلات صبحانه را با عسل، پودر شیر خشک و یا پودر کاکائو مخلوط می کنند.

ذرت تعدادی از اسید آمینه های ضروری برای بدن را ندارد از طرفی این اسیدهای آمینه در شیر موجود است، بنابراین جهت تکمیل این کمبود،توصیه می شود کورن‌فلکس را به همراه شیر مصرف نمایند .

2- موسلی و غذاهای کودک:

موسلی ها نوعی از غلات صبحانه هستند که در تولید آنها از تمام دانه‌های غلات و مغزهای گوناگون استفاده می‌شود. موسلی حاوی حداقل دو ترکیب است که می‌تواند از دانه های روغنی و میوه های خشک تشکیل شود .

خانواده موسلی‌ها نسبت به گروه دیگر غلات صبحانه ارزش تغذیه ای بسیار بالایی دارند زیرا در تولید آن‌ها از تمامی غلات و مغزها چه به صورت کامل و چه به صورت پرک شده، سبوس گرفته و نگرفته استفاده می‌شود .

اگر در کنار موسلی شیر نیز مصرف شود، ارزش تغذیه‌ای آن بسیار بالاتر خواهد رفت و نیاز های تغذیه ای بدن را از نظر اسیدهای آمینه ضروری و کلسیم تا حد زیادی تامین خواهد نمود .

3-گرانولاGranola):

یک غذای صبحانه و میان وعده شامل جو پوست‌کنده، مغز دانه‌ها، عسل یا شیرین‌ کننده‌های دیگر مانند شکر قهوه‌ای و گاهی اوقات برنج پوست‌کنده است، که معمولاً پخته تا زمانی که ترد، تست و قهوه‌ای طلایی شود. در طول فرایند پخت، هم زده می شود تا قوام غلات صبحانه حفظ شود. میوه‌های خشک‌شده، مانند کشمش و خرما، و انواع شیرینی مانند شکلات نیز گاهی اوقات به این ترکیب اضافه می‌شوند.

گرانولا، به‌خصوص اگر شامل بذر کتان نیز باشد، اغلب به‌ منظور بهبود هضم استفاده می‌شود. گرانولا اغلب در ترکیب با ماست، عسل، میوه‌های تازه (مانند موز، توت‌فرنگی یا زغال‌اخته)، شیر یا اشکال دیگر غلات خورده می‌شود. همچنین به‌عنوان یک توپینگ برای شیرینی‌های مختلف، دسر یا بستنی نیز عمل می‌کند. از گرانولا نیز ممکن است در کنار استفاده به‌عنوان صبحانه و میان‌وعده، استفاده شود.

گرانولا به دلیل آن‌که مغذی، سبک‌وزن، پرکالری، و ذخیره‌سازی آسان است مکن است توسط افرادی که در حال انجام پیاده‌روی، کمپینگ، یا پیاده هستند، نیز مصرف گردد. به‌عنوان یک میان وعده، که اغلب با عسل یا شربت ذرت ترکیب‌شده و تغلیظ شده را به یک فرم نوار که باعث می‌شود آن را حمل آسان برای ناهار بسته‌بندی‌شده، پیاده‌روی، یا دیگر فعالیت‌های که در فضای باز انجام می‌شوند.

4- غذاهای رژیمی :

غذاهای رژیمی آن دسته از غلات صبحانه یا سریال های صبحانه هستند که در تولید آن‌ها، یکی از گروه های اصلی رژیم غذایی حذف و یا اضافه می شود. به عنوان مثال حذف قندها برای افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند و یا حذف چربی برای افراد مبتلا به کلسترول و چربی بالا و یا اضافه کردن فیبرها برای افرادی که از اضافه وزن و بیماری‌های روده رنج می‌برند .

مهم‌تر آن‌که برخی تولیدکنندگان غیرمتعهد برای افزایش حجم و مقبولیت طعم از مقادیر بالای شکر، اسانس و مواد رنگی در خمیر این محصول استفاده می‌کنند. این را هم بدانید ورقه‌های پولکی شکل که بیشتر از آرد تصفیه شده تهیه می‌شود یبوست آور و چاق‌کننده بوده و باعث افزایش سریع قند و چربی‌خون می‌شود.

ارزش غذایی غلات صبحانه

اغلب اوقات، میلی به خوردن صبحانه نداریم شاید دلیل بی میلی به صبحانه، تکراری بودن آن است. برای تنوع بخشیدن به این وعده غذایی که از اهمیت خاصی برخوردار است می‌توانید شیر را به میزان یک لیوان گرم کنید و سپس به آن کورن فلکس اضافه کنید که خوشبختانه امروزه در انواع و طعم‌های مختلف وجود دارد. مصرف غلات صبحانه به دلیل داشتن منابع پیچیده کربوهیدرات باعث می‌شود تا مواد مغذی و انرژی مورد نیاز بدن تأمین شود.

این محصول برای افرادی که هنگام صبح عجله زیادی برای خروج از خانه دارند یا کودکان و کسانی که به دنبال تنوع در وعده صبحانه هستند، گزینه مناسبی است اما مصرف مستمر و طولانی مدت یا جایگزین کردن آن با صبحانه سنتی توصیه نمی‌شود زیرا برای افزایش ماندگاری برخی از انواع این محصول از مواد نگهدارنده استفاده می‌شود.

صبحانه‌های سنتی هم اگر بر اساس اصول تغذیه‌ای مصرف نشود، نمی‌تواند تامین‌کننده مواد مغذی بدن باشد. به‌عنوان مثال مصرف چای به همراه پنیر، کره یا خامه از جذب آهن و کلسیم این فرآورده‌ها می‌کاهد.

غلات صبحانه یک وعده صبحانه یا میان‌وعده مقوی است که می‌تواند جایگزین مناسبی باشد. کرن فلکس‌ها در بین اکثر افراد محبوبیت زیادی دارد و در هر ساعتی از روز مورد مصرف قرار می‌گیرد. اگربرای صرف وعده صبحانه خود کرن فلکس‌ را انتخاب کرده‌اید، نیازی به چیدمان و تدارکان برای آماده کردن میز صبحانه ندارید و کافی‌ست مقداری از غلات را در کاسه ریخته و با شیر نوش‌حان کنید.

اگر برای کودکان خود صبحانه کرن فلکسی آماده می‌کنید بهتر است مواد غلات چند دقیقه‌ای در شیر بماند تا نرم شده و راحت‌تر جویده شود. طعم شیرین این غلات با ترکیب شیر برای کودکان بسیار لذت‌بخش بوده و اگر فرزندانتان علاقه‌ای به خوردن صبحانه ندارد، با تهیه این محصولات کروسلی آن‌ها را ترغیب به دوست داشتن صبحانه کنید.

غلات صبحانه یا سبوس دار به غلاتی گفته می‌شود که حداقل شامل ۲۵ درصد سبوس باشند. بر اساس یک تحقیق انجام شده در انجمن قلب آمریکا، مصرف روزانه‌ی غلات سبوس دار می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را تا ۲۸ درصد کاهش دهد. بر اساس همین تحقیق، مصرف ۲ الی ۶ بار در هفته تا ۲۲ درصد و مصرف حداقل یک بار در هفته تا ۱۴ درصد احتمال بروز بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

مصرف صبحانه حاوی غلات سبوس دار و مواد فیبری باعث کاهش فشار خون و کلسترول بد شده و از بروز حمله‌های قلبی جلوگیری می‌کند. غلات صبحانه‌ی غنی شده، حاوی انواع ویتامین‌ها، املاح، فیبرهای خوراکی و آنتی اکسیدان‌ها هستند، بنابراین با داشتن طیف گسترده‌ای از مواد مغذی علاوه بر کاهش خطر بیماری‌هایی مانند سرطان و بیماری‌های قلبی، در تأمین و حفظ سلامتی بدن نیز نقش دارند.

برخی از غلات صبحانه‌ی غنی شده، حاوی ۱۰۰ درصد اسید فولیک هستند که بدن به آن نیاز دارد. اسید فولیک در پیشگیری از مشکلات جدی مادرزادی نقش دارد. خوردن غلات صبحانه و یا نان‌های سبوس داری که حاوی اسید فولیک هستند، قبل و در حین بارداری در تأمین سلامت نوزاد، نقش مهمی را بر عهده دارند.

مصرف مداوم غلات صبحانه باعث جذب بیشتر مواد مغذی مورد نیاز روزانه‌ی بدن شده و به داشتن وزن مناسب‌تر نیز کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده است، جذب مواد مغذی در بدن کودکانی که از غلات صبحانه به صورت مرتب استفاده می‌کنند در مقایسه با همسالان خود، بهتر صورت می‌گیرد.

غلات صبحانه گروهی از تولیدات غذایی متشکل از دانه های کامل و یا پرک شده غلات هستند که ممکن است با دیگر مواد طعم دهنده مانند پودر میوه و یا کاکائو و…مخلوط شده باشند.

مصرف مداوم غلات صبحانه باعث جذب بیشتر کلسیم، آهن، روی، ویتامین ث، آ و ویتامین‌های گروه ب می‌شود، به همین ترتیب بزرگسالان نیز با مصرف مداوم این محصول غذایی آماده مصرف، ضمن دریافت بیشتر مواد فیبری، ویتامین و املاح، مقدار کمتری چربی، کلسترول و کالری ناشی از چربی را دریافت می‌کنند.

مصرف صبحانه، یک عادت غذایی سالم است که با داشتن وزن مناسب در کودکان و بزرگسالان در ارتباط است. طبق یک مطالعه انجام شده بر روی ۱۶۰۰۰ نفر، خوردن صبحانه باعث داشتن وزن مناسب‌تری در افراد می‌شود.

در واقع مصرف صبحانه باعث عدم مصرف تنقلات می‌گردد، این تحقیق نشان می‌دهد که کالری جذب شده توسط بدن، در روزهایی که افراد صبحانه نمی‌خوردند، بالاتر بوده است.

بررسی‌های دیگر نشان می‌دهد که مصرف غلات صبحانه با کاهش کورتیزول خون همراه است و در نتیجه استرس کمتری در فرد ایجاد می‌کند. کارشناسان معتقدند مصرف این مواد غذایی به کاهش جذب چربی اشباع در رژیم غذایی روزانه منجر می‌گردد و در نتیجه سطح کلسترول خون را نیز کاهش دهد.

بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد افرادی که از انواع غلات صبحانه استفاده می‌کنند در مقایسه با افرادی که گوشت یا تخم مرغ را در وعده‌ی صبحگاهی مصرف می‌کنند و حتی افرادی که صبحانه نمی‌خورند، وزن کمتری دارند.شاید یکی از دلایل کاهش وزن در این افراد به دلیل کم بودن کالری غلات صبحانه در مقایسه با دیگر مواد غذایی است.

علاوه بر این، محققین دانشگاه Purdue دریافتند که رژیم‌های لاغری حاوی غلات صبحانه در مقایسه با رژیم غذایی فاقد غلات صبحانه منجر به کاهش وزن بیشتری می‌شوند.تصور کلی افراد این است که غلات صبحانه از قبیل انواع کورن‌فلکس غذاهایی بسیار سالم محسوب می‌شوند اما یک بررسی جدید نشان می‌دهد که این تصور لزوماً درست نیست.

این بررسی که توسط یک موسسه حمایت از مصرف‌کنندگان در واشینگتن انجام شده، نشان می‌دهد که خوردن یک فنجان از ۴۴ نوع از این غلات صبحانه موجود در بازار ایالات متحده، مقدار قندی بیش از ۳ کلوچه شکلاتی بزرگ را وارد بدن می‌کند.

بازدیدها: 81

غلات صبحانه (Breakfast cereal) به غذایی گفته می‌شود که معمولاً در وعدهٔ غذایی صبحانه همراه با شیر یا ماست به صورت سرد خورده می‌شوند و به صورت ترکیب‌های متفاوتی ارائه می‌گردند و گاهی با میوه‌های خشک یا دانه‌های روغنی یا ترکیب چند غله یا شکلات و ترکیبات غذایی دیگر ارائه می‌گردد. برگه ذرت یکی از متداول‌ترین نوع از غلات صبحانه است که به صورت ترکیبی با دیگر غلات یا ترکیب با تکه‌های میوه نیز ارائه می‌گردد. صنعت تولید غلات صبحانه در قرن ۱۹ در آمریکا آغاز گردید و باعث ایجاد تغییر در رژیم غذایی مردم آمریکا شد. در حدود ۱۵۰ سال…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.9 ( 1 امتیازات)
0

درباره‌ Fooda

وبسایت فودا، ﮐﺎﻣﻠﺘﺮﯾﻦ ﻣﺮﺟﻊ ﺩﺍﻧﻠﻮﺩ ﺭﺍﯾﮕﺎﻥ ﮔﺰﺍﺭﺷﮑﺎﺭ ﺁﺯﻣﺎﯾﺸﮕﺎﻩ و تهیه ﮔﺰﺍﺭﺵ ﮐﺎﺭﺁﻣﻮﺯﯼ، پروژه اصول طراحی ، گزارش عملیات صنایع غذایی ، ﻣﻘﺎﻟﻪ، ﺳﻤﯿﻨﺎﺭ، کاربینی ، ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﯾﺎﻥ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﻏﺬﺍﯾﯽ foodvar@yahoo.com ﺑﺎ ﺗﺸﮑﺮ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺳﺎﯾﺖ

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*